Laureaci IX edycji (2023)

Wyniki dziewiątej edycji konkursu im. prof. Romana Głowackiego

na najlepszą pracę magisterską i licencjacką

z zakresu marketingu, handlu i konsumpcji

zorganizowanego przez Polskie Naukowe Towarzystwo Marketingu

 

 

Polskie Naukowe Towarzystwo Marketingu ogłosiło wyniki IX edycji ogólnopolskiego konkursu im. prof. Romana Głowackiego na najlepszą pracę magisterską i licencjacką z zakresu marketingu, handlu i konsumpcji.

Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszono 68 prac, w tym 31 prac licencjackich i 37 prac magisterskich. 

 

W kategorii prac magisterskich zwyciężczynią konkursu została:

mgr Klaudia Dłużyńska za pracę Decyzje pozakupowe na rynku odzieżowym. Jak używamy i utylizujemy odzież?, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu; promotorka: dr hab. Barbara Borusiak, prof. UEP

Drugie miejsce zajęły ex aequo dwie osoby:

mgr Jakub Maciejewski za pracę Wykorzystanie neuromarketningu w ocenie materiałów promocyjnych przedsiębiorstwa na przykładzie reklam Volkswagen Group Polska Sp. z o.o., Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu; promotor: dr hab. Jan Mikołajczyk, prof. UEP

mgr Natalia Tarka za pracę Udoskonalenie oraz propozycja nowych rozwiązań dla strony internetowej gabinetu Mandala Massage Clinic, Collegium da Vinci; promotorka: dr Beata Zamorska

Trzecie miejsce zajęły ex aequo dwie osoby:

mgr Lucyna Róg-Wolska za pracę Budowanie marek osobistych lokalnych polityków w mediach społecznościowych na przykładzie publicznych profili facebookowych prezydentów pięciu największych polskich miast, Collegium da Vinci; promotor: dr Mateusz Karatysz

mgr Mikołaj Zając za pracę Determinaty atrakcyjności usług miejskiej komunikacji publicznej na przykładzie miasta Poznania, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu; promotorka: dr hab. Barbara Borusiak, prof. UEP

 

 

W kategorii prac licencjackich zwycięzcą konkursu został:

Mikołaj Garecki za pracę Postawy młodych konsumentów wobec praktyk greenwashingowych komunikowanych na etykietach, Uniwersytet Jagielloński; promotorka: dr Małgorzata Budzanowska-Drzewiecka

Drugie miejsce zajęła:

Amelia Stanisławska za pracę Projekt wykorzystania narzędzi Google do tworzenia skutecznej cyfrowej kampanii reklamowej dla firmy X, Politechnika Gdańska; promotorka: dr hab. Edyta Gołąb-Andrzejczak, prof. PG

Trzecie miejsce zajęły ex aequo dwie osoby:

Julia Gałka za pracę Wpływ postaw konsumenckich na wybór między handlem tradycyjnym a e-commerce przy zakupie dóbr luksusowych, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, promotor: dr Andrzej Szymkowiak

Roksana Prantel za pracę Zastosowanie wybranej metody neuroobrazowania w badaniach decyzji konsumenckich, Politechnika Lubelska, promotor: dr inż. Jan Laskowski

Biogramy i streszczenie prac laureatów

 

mgr Klaudia Dłużyńska ukończyła studia licencjackie na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu oraz studia magisterskie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Podczas studiów we Wrocławiu aktywnie uczestniczyła w życiu akademickim poprzez zaangażowanie w Stowarzyszenie Studenckie WIGGOR. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnienia cyklu życia produktów odzieżowych oraz decyzji konsumentów dotyczących utylizacji ubrań.

Streszczenie pracy

Tematem pracy są decyzje konsumenckie oraz proces zakupowy na rynku odzieżowym. Celem badania było zidentyfikowanie różnorodnych postaw, emocji i decyzji związanych z odzieżą w trzech kluczowych fazach: przedzakupowej, zakupowej i pozakupowej.

Część teoretyczna koncentruje się na analizie struktury procesu zakupowego, a także na potrzebach, decyzjach i zachowaniach nabywców pojawiających się na poszczególnych etapach. Do zdefiniowania procesu decyzyjnego wykorzystano model 5A i AISAS. Przy opisie procesu zakupowego szczególną uwagę zwrócono na różne formy zakupu i płatności. Podrozdział dotyczący fazy pozakupowej poświęcono kwestiom związanych z satysfakcją, lojalnością oraz ich krótko i długofalowymi konsekwencjami. W drugim rozdziale pracy zdefiniowano rynek odzieżowy, odwołując się zarówno do modelu biznesowego liniowego, jak i cyrkularnego. Podjęto próbę zidentyfikowania istniejących potrzeb konsumentów i sposobów ich zaspokojenia poprzez zakup odzieży.

Pozostała część pracy odnosi się do eksploracji fazy pozakupowej – sposobów, emocji i postaw związanych z przechowywaniem i pozbywaniem się ubrań z domowej szafy. Zbadano i opisano aktualne możliwości utylizacji odzieży na polskim rynku. Podstawę części  badawczej pracy stanowił indywidualny wywiad pogłębiony przeprowadzony z polskimi konsumentami w różnym wieku. Pytano o ich stosunek do mody,  sposób postrzegania garderoby, częstotliwość noszenia ubrań, powody ich noszenia i nienoszenia oraz emocje, jakie towarzyszą przy ich wyrzucaniu. Badanie ujawniło złożoność fazy pozakupowej oraz różnorodność zachowań i związanych z nimi emocji konsumentów odzieży.

 

Mikołaj Garecki jest absolwentem III Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Kochanowskiego w Krakowie. W 2020 roku podjął studia licencjackie na Uniwersytecie Jagiellońskim na kierunku Zarządzanie, gdzie w 2023 roku obronił pracę dyplomową. Otrzymał nagrodę w ramach Uniwersjady Marketingu, realizowanej przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, za poster naukowy Porównanie dwóch modeli komunikacji na TikToku dotyczących poważnej kwestii społecznej, jaką jest marnowanie żywności. Obecnie kontynuuje naukę na  studiach magisterskich w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie na kierunku Globalny biznes, finanse i zarządzanie. Interesuje się  sportem i literaturą piękną.

Streszczenie pracy

Praca skupia się na analizie dynamicznego rozwoju rynku produktów ekologicznych w XXI wieku. Autor zauważa, że konsumenci są skłonni kupować produkty oznaczone jako ekologiczne, chociaż nie zawsze mają pełną wiedzę, czy rzeczywiście spełniają one kryteria ekologiczności. Głównym celem pracy jest zrozumienie zjawiska greenwashingu na poziomie produktów i postaw, jakie konsumenci przyjmują wobec tego zjawiska.

Badania koncentrują się na pytaniach dotyczących zdolności konsumentów do rozpoznawania greenwashingu oraz wpływu wiedzy na tę zdolność. Autor analizuje także, w jaki sposób ujawnienie greenwashingu determinuje postawy konsumentów, zwłaszcza w kontekście decyzji zakupowych. Metody badawcze obejmują krytyczny przegląd literatury oraz badania empiryczne z wykorzystaniem techniki CAWI.

Wyniki wskazują, że konsumenci, niezależnie od swojej wiedzy na temat ekologii, mają trudności w rozpoznawaniu greenwashingu. Ponadto, ujawnienie stosowania tej praktyki, odbija się negatywnie na postawach konsumentów, jednak wpływ na ich decyzje nabywcze jest kwestią sporną. Praca stanowi wkład w zrozumienie relacji między greenwashingiem a postawami oraz decyzjami zakupowymi konsumentów.